Pages

Tuesday, January 11, 2011

moist pumpkin cake

inilah resepi asal yang telah menghasilkan resepi moist banana cake......so sesiapa yg masih beranggapan yg pembuatan kek nih masih susah mungkin boleh mengubah anggapan tersebut....tanpa peralatan canggih kitchen aid pun, anda boleh membuat kek tau...so kenapa masih beli ?? semenjak mokwo sudah ada oven, boleh di katakan mokwo cukup jarang membeli kek atau roti yg fancy2...mokwo cukup berpuas hati dgn kek2 yg di buat sendiri...biarpun taraf kelembutan dan tekstur nye tak sama...mokwo boleh kata kek yg di buat sendiri lebih jauh lazat nye dari kek yg di beli

pertama kali mokwo terpandang kek labu di blog Little corner of mine..mokwo sudah jatuh hati..memang nampak moist. lembut dan cukup sejuk mata memandang...lagi pun  mokwo memang suka labu..tetapi labu tidak begitu popular dlm masakan melayu...sudah nye dari sebiji labu yg di beli...mokwo seolah2 mati kutu utk menghabiskan nye...asyik2 dok sira..tekak nih dah macm tak berselera lah pulak...jadi kali ini mokwo cuba buat kek...memang sesedap bagai di kata


 so untuk tengok resepi asal boleh di klik di sini...resepi di bawah adalah separuh dari kuantiti adunan asal dan mokwo buat sedikit modifikasi mengikut kesesuaian stok di dapur mokwo

Puri Labu
bahan2:
labu secukupnye---di buang kulit, basuh bersih dan di dadu
air

cara2:
  1. rebus labu bersama2 air yg secukupnya sekadar menutupi labu
  2. bila labu sudah empuk, lecek bersama2 dgn air rebusan hingga lumat..nak blender pun boleh
the cake:
bahan A:
2 biji telur A
1/2 cawan minyak jagung
200gm labu puri
1/2 sudu kecil esen vanilla
1/2 cawan gula alus ( mokwo buang 1 sudu besar..terlalu manis nih bagi mokwo)
1/2 cawan gula perang

bahan B;
1 cawan tpg gandum
60 gm susu tepung
secubit serbuk kayu manis
secubit serbuk pala
1/2 sudu kecil soda bikarbonat

mokwo guna loyang bulat 7", panaskan oven pd suhu 175 C
cara2:
  1. satukan bahan2 A dgn hand whisk..sampai gula larut
  2. ayak bahan B dan ketepikan
  3. tuang bahan A ke dlm bahan B dan kacau sebati dgn spatula
  4. tuang dlm loyang yg telan di gris
  5. bakar @ 175 C  for 45 min or till done

3 comments:

Nieza said...

Salam Mokwo, singgah nk mkn kek ni ada lagi ke?...hehe rajin la mokwo ni buat kek mcm2...nieza nk buat tapi nanti mkn byk pula x dak org nk abiskan apapun tumpang mkn sini lah yer...kihkihkih

kak Erna said...

salam mokwo..tak pernah makan ni..
nak cuba la..akak kalau dapat labu ni..masak lomak aje la..
lepas tu makan dengan sambal belacan dan ikan goreng..

mokwonik said...

to nieza:
ade lagi skit..mokwo je yg tukang perabih nih!

to erna:
lahh terliur pulak dengar sambal belachan!! emm sedap betul!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...