Pages

Monday, January 24, 2011

ayam cencaluk...waduh, waduh!!

ayam cencaluk yg terlebih kuah...lupa nak brek masa tuang air!!!

waduhhh buk..bahaya sikk ini lauk!! penangan nye ngak buleh tahan donggg!!...waah merepek meraban lah hakak sensorang...dan sebabkan pokwo makan dgn banyak  lauk ini semalam masa dinner...hari nih pokwo terpaksa berposa...hihi...ehh indak lah...memang niat awal2 pokwo nak posa sunat...dia cukup rajin buat posa sunat..harapkan mokwo, asyik kantoi ajekk...nak tunggu mokwo betul2 sihat dulu lah baru nak posa sunat ( banyak lah hakak punya alasan)...lagi pun posa ganti dok berlambak lagi tak berganti2....

puasa sunat ni cukup bagus utk zahir dan batin manusia...kira total body detoxify...kalau yg sihat tubuh badan dan mental tu ..buatlahh...kalau tak mampu tu nak buat cam mana...tolong masak utk org berbuka puasa pun dah cukup banyak pahala nye...ye tak!!

 berbalik pd resepi nih..anak mokwo siap tanya..ummi buat kari pesen hape??..otak mokwo nih dah compute nak masak cencalok nih..tapi mata dok pandang rempah kari..ni lehh padah nye...bila mata dan otak dah tak sekufu...tangan lak sesedap hati tuang sebyk2 air...hihi

apa2 pun memang sedap....rasa cencalok yg tak berapa melampau...semua org boleh makan...pokwo yg tak makan cencalok tu pun boleh habih 2 pinggan...mokwo tok sah crita lah!

mokwo kopi pes resepi nih dari nor--secubit garam...tq nor..baik punya promo..memang sedap!!

P/S: ni lauk semalam..kalau sesiapa teringin pergi panaskan sendiri lauk nih yg masih dok dlm fridge..hari nih kiranye mokwo makan lauk recycle ajekk! sonnanng keje!!

AYAM CENCALUK by CMGebu
sumber: Ayu S'pore
sumber : K.Nor@SecubitGaram

BAHAN-BAHANNYA :-)
8 ulas bawang merah*
3 ulas bawang putih*(*dihiris halus)
600 g dada ayam, potong sedernana kecil
1/2 cawan cencalok, toskan airnya
3 helai daun limau purut
1/2 cawan jus asam jawa
3 biji limau kasturi, ambil jusnya
2 camca besar gula
2 biji cili merah, hiris
2 biji cili hijau, hiris ~ k.nor tambah cili padi sket
8 biji bawang merah*
2 cm kunyit hidup*
3 batang serai, hiris halus*(*dikisar halus)
Garam (jika perlu)
1 cawan air

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan minyak dalam kuali (anggaran 1 1/2 cawan), goreng hirisan bawang merah dan bawang putih hingga kuning keemasan. Angkat dan toskan. 
  2. Keluarkan minyak tadi dan tinggalkan lebih kurang 1/2 cawan. Tumis bahan2 kisar hingga harum dan pecah minyak, gunakan api sederhana.
  3. Masukkan ayam, cencalok dan daun limau purut, gaul rata.
  4. Masukkan air asam dan tambah gula dan juga air. Kacau dan biar mendidih.
  5. Masukkan sebahagian bawang merah/putih goreng tadi dan juga hirisan cili merah/hijau. Kacau rata2.
  6. perlahankan api dan renih hingga ayam masak dan pekat.
  7. Akhir sekali masukkan jus limau kasturi, kacau dan rasa. 
  8. Jika perlu tambah garam (tapi rasa mat tak perlu lah tambah garam, sebab cencalok pun dah masin). Hidangkan segera bersama nasi hangat.

CATATAN MAT GEBU :- Kalau nak pedas cili hijau/merah tu tadi boleh ditukar dengan hirisan cili padi. Guna udang pun sedap juga, campur dengan petai....Sesuaikan rasa ikut citarasa individu, kalau tak nak masam, tak payah letak jus limau kasturi (tapi kurang "kick")....Selamat mencuba!...

4 comments:

Wan Ryna said...

waduh2, sedap banget ayamnya..bisa dicuba nih..heheh..berjangkit ngn mokwo la ni kecek lagu nih..ehe..boleh wat menu bukak posa ni..sodap3

K.Nor said...

kan dah kata mmg sedap!! abis berapa pot nasi semalam? hehehe

mokwonik said...

to ryna:
waduh rynaa..jgn kamu ngak coba..pasti mas ami sayang banget sama kamu!

to kak nor:
hihi..rahsia....makan pun tak boleh nak brekk!!

Nieza said...

assalam mokwo....waduh sedapnya menu mokwo ni...terliur dh ni..tapi tak ada cencaluk la kat sini..:)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...