Pages

Thursday, January 13, 2011

Ttuppak sutung

how man can be so blind?? so blind until he jeopardizes his daughter's aqidah just merely for sex and pleasure of his own...apa punya bapak mokwo cukup tak ngerti...nak di katakan tak berwang..cukup banyak wang, until rela tu labur kan wang puluhan ribuan ringgit hanya utk dipenuhi nafsunya oleh seorang
perempuan....
anak dara sendiri yg berusia 10 tahun itu sudah tidak di pedulikannya...lalu si anak mengambil keputusan utk mengikut si ibu (bekas isteri) yg status keIslaman is so questionable,  menetap di vietnam...apa nak jadi dgn Syuhada (si anak) hanya Allah yg lebih mengetahui.......sayang ehhh si gadis yg bijak dan cerdik seperti Syuhada itu boleh berbapakan seorang yg tak dak otak. dan lebih lembik pegangan hidupnya dari Sutung !!!!!.

kalau dia sotong...dia sudah mokwo olah menjadi ketupat sotong yg besar punya !!!! ada jugak hasil dari nya, tapi mungkin mokwo tak tergamak nak  makan lah..takut nya di jangkiti 'herpes syphilis'...ku ngak mauuu!!!



wehh berbalik kepada ketupat sotong nih..sesiapa tak pernah buat harus buat..rasa dia memang unik tau! rasa sekali, mesti dingati2 banyak kali...resepi nye mokwo ambil dari blog maz- ilham dapur...berkenan mokwo dgn explaination yg panjang lebar...siap dgn nota dan tips...cuma mokwo nak tambah skit beberapa tips lagik tentang juadah nih;
  1. sotong yg di beli mesti segar2 lagik dan seboleh2 masak sesegera yg mungkin..ie.. beli sotong ari nih, masak ari nih gak..klau tak, rasa mau nya hanyir, tak shedap laaa!!
  2. kalau boleh pilih sotong yg bersaiz besar2..boleh padatkan byk pulut di dalam nye dan tak mudah pecah
  3. hanya isi pulut 1/2  penuh sahaja ke dalam sotong..kalau tak terbarai2..ngeri tengok!
terima kasih pada maz sekali lagikyang sudi berkongsi resepi!!

Ketupat Sotong
sumber Resipi : Ilham Dapur.blogspot
Bahan-bahan (tiada sukatan tepat)
  • 5 ekor sotong saiz sederhana besar - buang kulit sotong dan cuci bersih-bersih, toskan
  • 3 cawan santan - dari 1 biji kelapa
  • 2-3 keping nesan @ gula melaka (maz guna nesan kelantan)
  • gula secukupnya - jika perlu
  • sedikit garam
  • 1 helai daun pandan
  • 1/4 cawan beras pulut - direndam dalam 10 minit
  • lidi secukupnya untuk cucuk kepala sotong
    1/4 sudu kecil halba..(mokwo tambah)
Cara-cara

1. Ambil sotong yang telah ditoskan tadi, isi beras pulut dalam perut sotong setengah penuh (maksudnya jangan diisi penuh perut sotong dengan beras pulut, nanti bila beras pulut kembang akan melimpah keluar). Kemudian ambil 1 kepala sotong dan masukkan dalam perut sotong kemudian cucuk dengan lidi (tujuannya untuk halang beras pulut dari keluar). Buat sampai habis

2. Dalam periuk masukkan santan dan daun pandan. Masukkan sotong dan masak atas api sederhana sehingga beras pulut masak (dalam 15-20 min), kemudian baru masaukkan nesan dan garam. Perasakan manis secukupnya dengan lemak garam (kalau kurang manis, baru lah ditambah sedikit gula atau nesan lagi.

3. Masak seketika lagi sehingga nesan larut. Padamkan api. Siappp..
Note : Sebelum masak, masukkan bersama 1/2 kecil beras pulut dalam periuk (tujuannya agar senang nak tahu samada pulut dalam perut sotong tadi dah masak atau belum, kalau beras pulut dalam periuk dah masak, maknanya beras pulut dalam perut sotong juga sudah masak la, sebab kalau nak tengok yang dalam perut sotong tak boleh kan, ini cara maz la)

8 comments:

Norhafiza said...

sedaaaaaaknyeeee...tupak sutongg..lame ngoh dop makang..owh..ni resepi dr klate nih sebab klu hok trg ye warne putih tak masuk nissan lam kuoh santan..pe2 pun dua2 sedap..

K.Nor said...

ttuppak sutung!! erkkk.. org mana ni mokwo.. org ganu ke klate? slang kena doh tu.. hehehe

mokwonik said...

to norhafiza:
mokwo tak pernah makan yg gganu punya..tapi dengor pun katanye sedap...dok besa make hok nih jah klate nye!

to nor:
agak2 boleh ko tukar kenegrian nih??

kak Erna said...

salam mok wo..akak pernah makan..tapi tak pernah buat sendiri..
belum ada keberanian nak mencuba..

Nieza said...

Salam Mokwo, pekabo?sedapnya nengok tupak sutung itew!...lum pernah buat lagi ni..tapi nk singgah mkn sini dulula....hehe

mokwonik said...

to erna :
hihi cube lah, buat skit dulu..rasa dia unik..err rasa sotong +pengat gitew! sedap bagi tekak mokwo!

to nieza:
mokwo baik..tq nieza! juadah ni lah mokwo akan terkam dulu kalau buat berbuka posa..kami sekuarga dah jadik peminat nye..boleh aje..bawak mangkuk corelle tak?

Ayu said...

salam mokwo,
belum pernah makan sotong pulut ni..
dulu pergi Terengganu tak teringat pulak nak cuba..Sedap ya mokwo..

mokwonik said...

to ayu:
memang sedap ayu..anak kecil mokwo hari2 mintak di buatnye ini ketupat!!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...