Pages

Tuesday, January 18, 2011

Apam Labu

sesiapa nak cuba guna perkhidmatan auto-published, tetapi tak berapa pandai nak guna dan tak berapa peramah nak tanya mcm mokwo...hihihi...( mokwo memang pemalu lagi berat mulut..sebb mulut ade berlian)...boleh baca dan klik di sini.....senang aje rupa nye!!!..

jadi nya utk entry kali nih mokwo memang guna auto- published...harap2 berjaya lah!...mokwo memang kaki bangku dlm bab2 IT nih! entah ke kalau mokwo tak ber'blogging', alamat hapa pun ku tak tau!! org lain dah naik ke bulan, mokwo masih tercengang2 kat sini lagi...that's why it's  so good to blog...the knowledge you can obtain is far beyond  your imaginary boundries!!

meh sarapan dgn mokwo...kali ini nak meghabiskan sisa2 puri labu yg masih berbaki dr kek labu ari tuh...buntu nak buat ape...mokwo godek jadi apam labu....memang sedap dan tidak megecewakan ...marvellous!!!

 mokwo guna resepi apam kentang dari blog yatie--sinar kehidupanku....resepi apam yg memang menjadi kegemaran mokwo...tekstur yg lembut dan gebu...emmmm.emmm yummy! tq yatie!!


Bahan-bahan.

3/4 cwn gula pasir
200 ml air (mokwo guna 160ml saja)
1 helai daun pandan
2 cwn tepung beras
1 cwn kentang rebus ( mokwo guna puri labu)
3/4 cwn tpng gandum
sedikit garam
1 sk yeast
1 sk b.powder
pewarna hijau/pandan paste
250 ml santan.

Cara-cara.

1. Kentang rebus di blend bersama dngn santan(biarkan sebentar)
2. Masak gula bersama air dan daun pandan.
3. Dlm mangkuk lain, satukan tepung beras, tepung gandum,yeast, b.powder dan garam.
4. Satukan semuanya dlm blender dan kisar sebati.
5. Perap selama 1 jam.Sapu minyak pada bekas kecil2.
6. Kukus dalam bekas kecil2 selama 15 minit.
7. Kalau guna loyang besar, kukus selama 40 minit.
8. Apam ini boleh di makan bersama dngn kelapa parut.

4 comments:

kak Erna said...

mokwo..sedapnya..tak sabar ni..nak buat jugak..labu tak de pulak..

mokwonik said...

to erna:
sedap gak nih..hihi suma nak buat kan...mokwo pun sama..list berjela2 dah nih!

Nieza said...

mokwo, sedapnya apam ni...gebus jer nengoknya..saya dtng lambat sure dh abis...huhu

Ayu said...

salam mokwo,
gebunya nampak apam labu tu..
mesti sedap ni ada kelapa parut lagi tu ha..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...